Treceți la conținutul principal

Dor de Siria

       Duminica dimineață îmi place să-mi savurez cafeaua cu un strop de apa de flori de portocali.
 
 ... Și uneori mi se face dor de Siria. A fost experiența mea cea mai frumoasă de până acum, aici am început să cunosc fascinanta lume a gusturilor, culorilor si aromelor orientale. Minunatul Suuq Al-Hamediya, cu străduțele lui mici și întortocheate, cu nenumăratele magazile de condimente în care puteam să îmi pierd și jumătate de zi, An-Nawfara - cafeneaua de lângă Moscheia Omeyyazilor, unde stăteam la o narghila și o shaworma 'arabiyya adevărată, nu simulacrul de shaworma de pe la noi (personal am fost super oripilată când am văzut monstruozitatea asta de la noi cu titlul de shaworma) și înghețata minunată din lapte, cu melasă și muuuult fistic.
   Vremuri de mult apuse, sper să mai apuc în viața asta să mai ajung măcar o dată în aceste locuri de poveste, despre care o să vă mai vorbesc :)
  Cuprinsă fiind de nostalgia acestor vremuri, mi s-a făcut poftă și de ceva specific Orientului Mijlociu, un condiment numit za'atar. Dacă vă plimbați prin Liban, Siria sau Iordania, aveți toate șansele să vă întâlniți cu variante ale acestui condiment, cu care mă delectam, culinar, în diminețile petrecute la Damasc și pe care îl mâncam invariabil cu ulei de măsline și pâine arăbească (pita) . Am ales să fac două variante, una simplă,  și o altă rețetă , cu mai multe ingrediente,   pe care am mai adaptat-o puțin  .




Za'atar (1)

Ingrediente:
  • 2/3 de cană cimbru uscat  
  • 1/3 de cană sumac*
  • 1/4 cană semințe de susan
  • 1/2 linguriță sare
sumac* - este un condiment cu gust ușor amărui pe care îl puteți găsi la magazinele arăbești sau (cum am avut eu noroc) la cele turcești.

    Se pun toate ingredientele într-o tigaie, pe foc și se amestecă încet toate condimentele circa 2-3 minute (cât să prindă viață toate aromele), apoi se pune amestecul obținut într-un borcan închis ermetic. Se poate păstra în felul acesta și până la 1 an, în frigider.




Za'atar (2)

Ingrediente:
  • 1/2 cană sumac 
  • 2 linguri cimbru
  • 2 linguri măghiran 
  • 1 lingură susan (prăjit 1 minut într-o tigaie fără ulei)
  • 1/2 linguriță sare
 Se amestecă toate ingredientele și se pun într-un borcan închis ermetic.



     
 
 Astăzi n-am mai avut răbdare și am încercat și o rețetă de pita, o să mai perseverez până îmi iese așa cum vreau (o să vă relatez mai în amănunt povestea pitei cu altă ocazie), am amestecat puțin za'atar cu ulei de măsline și am uns o bucată de pită și ....

     

... asta a ieșit :)

  Poftă bună!

Un last edit, să vedeți și o bucată din pita simplă, fără nimic pe ea

Și un și mai last edit: za'atarul îl puteți amesteca cu puțin ulei de măsline și ungeți cu el pâinea (de preferat pita sau lipie arăbească) și astfel se servește la micul dejun, sau se folosește pentru a condimenta aluatul de pâine- e un fel de pizza arăbească, numită manaqeesh, mai este folosit la condimentarea puiului sau se presară peste hummus, se mai mănâncă cu labneh (un iaurt arăbesc mai gros, uscat și cremos).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Gogoși cu maia la cuptor

     Când mă gândesc la gogoși, invariabil îmi aduc aminte de gogoșile făcute de mamaia mea, întotdeauna într-o cantitate impresionantă (vreo 2 ligheane mari, în care făcea toamna și gemul de prune), ninse cu zahăr pudră, simple sau umplute cu dulceață sau creme felurite, una mai delicioasă decât cealaltă. Nu m-am încumetat să fac până acum gogoși nu din neștiință sau lene, ci doar pentru că acum, deși pofta mă mai încolțește, nu mă încântă ideea de baie de ulei, deși n-ar fi așa o tragedie dacă m-aș rezuma și eu ca omul la 1-2 bucăți (mda, s-o credă mutu' că aș putea să mă mai opresc :)) ). Și apoi nici drojdie n-am mai folosit de multă vreme (cred că se face mai bine de un an), așa că am tot amânat momentul, am găsit substitute ( gogoșelele astea chiar au fost gustoase și rapid de preparat) și tot n-am făcut (de cumpărat nici măcar nu m-am gândit, căci sunt tare mofturoasă la chestiile provenite din bucătăriile stradale). Dar într-un final mi-am luat inima în dinți și am făc

File de somn la tigaie în unt și lămâie

     Nu țin minte să fi luat și gătit vreodată somn, sinceră să fiu. Mama ne făcea când eram mici, pane, și dispărea ca prin minune. De când cu toate felurile de pește apărute pe piață, eu una mă simt uneori debusolată, așa că  mă uit după chestii simple, care nu necesită mare filosofie când vine vorba de pregătit, să fie proaspăt și cu puține oase. De aceea, poate, prefer somonul sau păstrăvul, sunt pești cu o carne gustoasă, nu au oase mici și cele pe care le au se scot ușor, se fac repede. Și recunosc faptul că nu m-am documentat din cale afară în ceea ce privește pregătirea altor feluri de pește, așa că am rămas fidelă față de cele anterior menționate (nu am luat în discuție conservele de pește și nici fileul de pește afumat, ele sunt altă mâncare de pește). Așa că ieri, plimbându-mă prin piață, am trecut și pe la pescărie să întreb de pește pentru Crăciun (da, așa sunt eu mai ciudată și m-am hotărât să fac ceva cu pește, că altă carne nu mănânc). Și mi-a atras atenția fi

Somon la tigaie cu broccoli si sparanghel

     Pentru că de cele mai multe ori lucrurile simple sunt și cele mai gustoase, când vine vorba de pește, eu una prefer să îl fac cât mai simplu, dar nu refuz și o rețetă ceva mai elaborată din când în când. :)       Și pentru că somonul e un pește mult prea gustos și bogat, prefer să îl fac simplu. Iau în general file de somon cu tot cu piele, îl curăț și îl verific să nu mai aibă oase și îl usuc bine cu prosoape de bucătărie. Apoi îl sărez și-l piperez pe ambele părți și îl pun în tigaia bine de tot încinsă, în care am turnat și puțin ulei de măsline, pe partea cu pielea. În funcție de grosimea file-ului îl țin între 5 și 7 minute pe o parte, apoi îl întorc pe partea cealaltă și îl țin cu 1-2 minute mai puțin (4-6 minute). La final îl întorc din nou pe partea cu pielea și storc peste el suc de lămâie și-l mai las 1 minute. Și asta e tot.       Așa am făcut și astăzi la prânz, iar lângă am avut o garnitură delicioasă, de un verde care s-a asortat de minune cu rozul so