Treceți la conținutul principal

Păstrăv umplut, cu sos de ciuperci și mămăliguță



      Îmi place peștele la nebunie, îmi plac și ciupercile și mămăliga, vă dați seama că o combinație din toate cele trei ar fi fost menită să mă încânte într-un mare fel. Ceea ce s-a și întâmplat. Și n-am fost numai eu încântată de ce a ieșt, ci și Țițilina mea, care a ronțăit cu mare poftă coada de pește și o bună bucată din pielea rumenită și crănțănicioasă și a gustat cu la fel de multă plăcere și din sosul de ciuperci. Bune toate, chiar dacă poate părea la prima vedere un proces laborios, toate sunt gata într-o oră. Ce am făcut eu e suficient pentru două porții.

     Aveți nevoie de 2 păstrăvi întregi, curățați de solzi și eviscerați (dacă aveți răbdare le puteți extrage șira de oase, să nu vă streseze când mâncați; eu n-am scos-o, dar s-a desprins foarte ușor când am mâncat și nu a trebuit să stau cu prea mare grijă).


Umplutura
  • 4 fire ceapă verde
  • 4 căței de usturoi
  • 4 ciuperci brune (sau champignon)
  • 2 linguri ulei de măsline
  • 1 lingură unt
  • 2 linguri vin alb sec
  • puțină sare, piper măcinat 
  • 1/4 cană pesmet
  • zeama de la o lămâie
     Într-o cratiță am pus uleiul de măsline și untul să se încingă, am călit vreo 5 minute ceapa verde și usturoiul tocate mărunt, am adăugat ciupercile tăiate în bucăți, am pus vinul, sarea, piperul și le-am lăsat să se înmoaie pe foc mediu cam 10 minute, până s-a evaporat tot lichidul. Le-am lăsat să se răcorească puțin, apoi am pus zeama de lămâie și pesmetul.

     Păstrăvii i-am uscat cu șervete de bucătărie, i-am uns cu puțin ulei de măsline, i-am crestat pe o parte și i-am sărat și piperat, i-am umplut cu amestecul de ciuperci și i-am pus într-o tavă unsă cu ulei de măsline. Am dat tava la cuptorul preîncălzit la 190-200 grade C pentru 25 de minute. La jumătatea intervalului de timp am întors o dată peștii, să se rumenească pe ambele părți, cu 5 minute înainte să scot peștele l-am întors la loc. Întoarceți peștele astfel încât să fie rumenit bine și verificați-l, în funcție de cuptor, de mărimea peștilor se face diferit. Când a fost gata l-am scos și i-am mai stropit cu puțină zeamă de lămâie.

     Cât a stat peștele la cuptor, am făcut sosul de ciuperci și mămăliguța.

Sosul de ciuperci
  • 6 ciuperci brune de mărime medie tocate în bucăți mici
  • 1 lingură unt
  • 1 lingură ulei de măsline
  • 2 căței de usturoi tocați mărunt
  • 2 linguri smântână dulce
  • sare, piper alb, nucșoară (cam 1/4 linguriță din fiecare)
  • 3 linguri pline cu smântână fermentată
        Am sotat usturoiul și ciupercile în ulei și unt, am pus smântâna dulce, am pus capacul și le-am lăsat să se înăbușe cam 10 minute, am dat capacul la o parte și le-am mai lăsat 2-3 minute, apoi am pasat amestecul cu blenderul, am adăugat smântâna fermentată, am pus sarea, piperul și nucșoara și le-am amestecat bine.

    Am făcut o mămăliguță moale, pe care am amestecat-o cu o lingură cu unt, am uns 2 forme dreptunghiulare de mini-chec cu unt și am turnat mămăliga, apoi am dat formele la cuptor pentru 5 minute, să se întărească.

     Am pus pe platou câte un păstrăv umplut, lângă o bucată de mămăligă, deasupra am turnat sos de ciuperci și am mâncat. Cu mare poftă, după cum vă povesteam, până n-a mai rămas nimic. Și am băut și un pahar cu vin alb sec. Bun și el.

S-aveți poftă!




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Gogoși cu maia la cuptor

     Când mă gândesc la gogoși, invariabil îmi aduc aminte de gogoșile făcute de mamaia mea, întotdeauna într-o cantitate impresionantă (vreo 2 ligheane mari, în care făcea toamna și gemul de prune), ninse cu zahăr pudră, simple sau umplute cu dulceață sau creme felurite, una mai delicioasă decât cealaltă. Nu m-am încumetat să fac până acum gogoși nu din neștiință sau lene, ci doar pentru că acum, deși pofta mă mai încolțește, nu mă încântă ideea de baie de ulei, deși n-ar fi așa o tragedie dacă m-aș rezuma și eu ca omul la 1-2 bucăți (mda, s-o credă mutu' că aș putea să mă mai opresc :)) ). Și apoi nici drojdie n-am mai folosit de multă vreme (cred că se face mai bine de un an), așa că am tot amânat momentul, am găsit substitute ( gogoșelele astea chiar au fost gustoase și rapid de preparat) și tot n-am făcut (de cumpărat nici măcar nu m-am gândit, căci sunt tare mofturoasă la chestiile provenite din bucătăriile stradale). Dar într-un final mi-am luat inima în dinți și am făc

File de somn la tigaie în unt și lămâie

     Nu țin minte să fi luat și gătit vreodată somn, sinceră să fiu. Mama ne făcea când eram mici, pane, și dispărea ca prin minune. De când cu toate felurile de pește apărute pe piață, eu una mă simt uneori debusolată, așa că  mă uit după chestii simple, care nu necesită mare filosofie când vine vorba de pregătit, să fie proaspăt și cu puține oase. De aceea, poate, prefer somonul sau păstrăvul, sunt pești cu o carne gustoasă, nu au oase mici și cele pe care le au se scot ușor, se fac repede. Și recunosc faptul că nu m-am documentat din cale afară în ceea ce privește pregătirea altor feluri de pește, așa că am rămas fidelă față de cele anterior menționate (nu am luat în discuție conservele de pește și nici fileul de pește afumat, ele sunt altă mâncare de pește). Așa că ieri, plimbându-mă prin piață, am trecut și pe la pescărie să întreb de pește pentru Crăciun (da, așa sunt eu mai ciudată și m-am hotărât să fac ceva cu pește, că altă carne nu mănânc). Și mi-a atras atenția fi

Somon la tigaie cu broccoli si sparanghel

     Pentru că de cele mai multe ori lucrurile simple sunt și cele mai gustoase, când vine vorba de pește, eu una prefer să îl fac cât mai simplu, dar nu refuz și o rețetă ceva mai elaborată din când în când. :)       Și pentru că somonul e un pește mult prea gustos și bogat, prefer să îl fac simplu. Iau în general file de somon cu tot cu piele, îl curăț și îl verific să nu mai aibă oase și îl usuc bine cu prosoape de bucătărie. Apoi îl sărez și-l piperez pe ambele părți și îl pun în tigaia bine de tot încinsă, în care am turnat și puțin ulei de măsline, pe partea cu pielea. În funcție de grosimea file-ului îl țin între 5 și 7 minute pe o parte, apoi îl întorc pe partea cealaltă și îl țin cu 1-2 minute mai puțin (4-6 minute). La final îl întorc din nou pe partea cu pielea și storc peste el suc de lămâie și-l mai las 1 minute. Și asta e tot.       Așa am făcut și astăzi la prânz, iar lângă am avut o garnitură delicioasă, de un verde care s-a asortat de minune cu rozul so